Dacă ești rezident într-un imobil de blocuri, probabil ești familiarizat cu sosirea facturii de întreținere la finalul fiecărei luni. În acest material, ne propunem să dezvăluim conținutul acestei facturi și modul în care fondurile destinate reparațiilor pot fi utilizate. Legea stipulează că administratorul trebuie să emită o chitanță separată și nominală pentru colectarea fondului destinat reparațiilor.
Ce plătești, de fapt, când achiți întreținerea?
De obicei, factura de întreținere este pusă la dispoziție după data de 15 a fiecărei luni, deși acest aspect poate varia în funcție de bloc și chiar de proprietar. Calculul se efectuează pe baza consumului total al întregului bloc, după care este distribuit între locatari în funcție de consumul fiecăruia.
În general, în cazul unui bloc fără separare a gazelor, costurile de întreținere includ utilizarea apei calde și reci, costurile de încălzire, precum și cele legate de consumul de gaze. Se adaugă, de asemenea, costurile serviciilor de colectare a gunoiului. În cazul în care blocul este dotat cu lift, costurile de întreținere a acestuia sunt incluse în factură.
Factura de întreținere va reflecta și contribuția fiecărui locatar la cheltuielile asociației de proprietari. Potrivit Legii 196/2018, această contribuție reprezintă „suma corespunzătoare din cheltuielile asociației pe care fiecare proprietar din condominiu este obligat să o plătească lunar, conform prevederilor prezentei legi”.
Astfel, în secțiunea de cheltuieli comune a facturii de întreținere se vor include costurile pentru electricitatea utilizată pentru iluminarea scărilor blocului, precum și salariile administratorului, președintelui de bloc și a persoanei responsabile de curățenia scărilor.
Pe afișajul cu întreținerea expus la avizier, vor fi incluse, fără excepție, rubricile pentru restanțe și penalități, indicându-se că aceste penalități se aplică zilnic în cazul întârzierii plății.
Cum pot fi folosiți banii pentru fondul de reparații?
De asemenea, în cadrul asociației de proprietari, este posibil să se solicite fonduri pentru fondul de reparații.
Conform Legii 196/2018, votul fiecărui proprietar, membru al asociației, are aceeași pondere în hotărârile privind stabilirea fondurilor destinate consolidării, reabilitării și modernizării. Potrivit art. 71, alin 2, proprietarii membri ai asociației de proprietari sunt obligați să aprobe anual un fond de reparații necesar pentru întreținerea și îmbunătățirea proprietății comune.
Conform aceleiași legi, Comitetul executiv este responsabil să prezinte adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea fondului de reparații, care trebuie alimentat în avans, în tranșe lunare egale, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor asociației de proprietari.
Fondul de reparații este dedicat exclusiv lucrărilor de consolidare a clădirii condominiului, reabilitării termice, îmbunătățirii aspectului arhitectural și ambiental al construcțiilor, precum și pentru reparații și îmbunătățiri ale părților comune ale proprietății, conform observatorulph.ro.
Pentru încasarea fondului se eliberează chitanță separată
Potrivit prevederilor Legii 196/2018, procesul de gestionare a fondului de reparații într-un condominiu este bine organizat și transparent.
”Pentru colectarea fondului de reparații, administratorul emite o chitanță nominală separată. În conformitate cu prevederile articolului 69 alineatul (1), în termen de 5 zile de la încheierea contractului de administrare, administratorul este obligat să prezinte președintelui asociației de proprietari și cenzorului/comisiei de cenzori întreaga contabilitate a fondului de reparații, a fondului de rulment și să o transfere noului administrator.”, se mai arată în Legea 196/2018.