Bulgaria a interzis deschiderea de cazinouri în localitățile cu mai puțin de 10.000 de locuitori și a interzis complet publicitatea pentru jocurile de noroc în toate tipurile de media, după ce majoritatea deputaților din parlament au votat în favoarea noii legi.
Proiectul de lege, introdus cu mai puțin de o săptămână în urmă, a fost votat în ultima zi a sesiunii parlamentare.
Propus de partidele GERB (PPE) și DPS (Renew Europe), proiectul de lege a primit un număr impresionant de 198 de voturi pentru, fără niciun vot împotrivă sau abținere, în parlamentul Bulgariei, care are 240 de locuri.
Jocurile de noroc au fost în centrul celui mai mare scandal de corupție din ultima jumătate de deceniu în cea mai săracă țară din UE.
Publicitatea pentru jocuri de noroc a devenit deosebit de vizibilă în 2015, când cel mai mare magnat al jocurilor de noroc din țară, Vasil Bozhkov, și loteriile sale private au devenit cei mai mari publicitari în media bulgară. Parlamentul a închis în cele din urmă afacerile sale în 2020, după ce Bozhkov a fost sancționat de SUA pentru corupție.
Conform datelor oficiale pentru 2023, companiile de jocuri de noroc au cheltuit 85 milioane de euro pe publicitatea media, cea mai mare parte fiind alocată companiilor bulgare Efbet și Winbet, și companiei grecești Betano.
În ultimii trei ani, sute de noi cazinouri și săli de jocuri de noroc au fost construite în marile orașe din Bulgaria. În 2023, publicitatea agresivă a site-urilor de jocuri de noroc a dominat complet televiziunea bulgară în timpul Cupei Mondiale din Qatar.
Independența media?
Interzicerea publicității pentru jocurile de noroc nu a trecut neobservată de posturile naționale de televiziune și de mai multe site-uri de știri, care au declarat luni că depind în mare măsură de publicitatea de la site-urile de pariuri.
Noua lege ar putea afecta independența media, au avertizat acestea.
Sectorul jocurilor de noroc este „în favoarea” restricționării publicității pentru jocurile de noroc, a declarat Stilyan Shishkov, fondatorul celui mai mare site de știri sportive din Bulgaria, Sportal.bg, și director executiv al Asociației Bulgare a Jocurilor de Noroc, avertizând că acest lucru ar putea duce la creșterea sectorului gri.
„Așa cum arată experiența altor piețe europene, restricționarea publicității duce la creșterea activității site-urilor neautorizate, ceea ce reduce capacitatea statului de a colecta taxe și impozite din activitățile de jocuri de noroc și de a oferi protecție pentru acești utilizatori”, a spus Shishkov.
Radiodifuzorii comerciali susțin că vor fi privați de venituri anuale uriașe, ceea ce va face dificilă transmiterea evenimentelor sportive majore. Săptămânalul de afaceri Capital se întreabă dacă reducerea veniturilor celor mai mari canale de televiziune private are ca scop controlarea acestora de către actorii politici.
După adoptarea legii, companiile de jocuri de noroc vor avea voie să facă publicitate doar în aer liber pe panouri publicitare aflate la cel puțin 300 de metri de școli, grădinițe, universități, săli de jocuri de noroc și facilități sportive, cu excepția celor destinate copiilor.
Publicitatea pentru jocurile de noroc în media va fi permisă doar pentru loteria de stat „Totalizatorul Sportiv Bulgar”, care trebuie să folosească profiturile sale pentru a finanța sportul bulgar.
În același timp, restricții similare au fost impuse pe piața jocurilor de noroc din România, unde unele companii bulgare au manifestat un interes serios. Premierul român Marcel Ciolacu a avertizat marți companiile de jocuri de noroc că licențele lor vor fi revocate dacă nu respectă o lege care interzice aparatele de jocuri de noroc în orașele mai mici, în încercarea de a combate nivelurile alarmante de dependență de jocuri de noroc din țară.
Sursa: Euractiv.bg