Informații esențiale pentru șoferi și pentru bugetele lor: conform noii legi a asigurărilor obligatorii, RCA-ul va putea fi achiziționat și în regim de franșiză. Teoretic, aceasta ar trebui să conducă la o reducere a costului asigurărilor auto. Totuși, în practică, această reducere este condiționată de plata unei sume de bani în caz de accident.
Astăzi, va fi înaintat la Senat proiectul legii privind asigurarea auto obligatorie, care în etapa sa finală prevede includerea unei franșize în polița RCA. Obișnuită în cazul oricărei prime de asigurare, introducerea franșizei vine adesea însoțită de o reducere a primei. Conceptul de franșiză la polița RCA este familiar, având deja o prezență în asigurările CASCO, unde poate varia între 10% și 20% din valoarea poliței, în funcție de asigurător și tipul de vehicul.
Deși s-a discutat intens despre această posibilitate, este prima oară când existența franșizei în polița RCA este reglementată prin lege. Detaliile referitoare la cuantumul și modul de aplicare al franșizei vor fi stabilite ulterior, în Normele Metodologice ale proiectului actual, odată ce acesta va deveni lege.
În esență, franșiza reprezintă partea din despăgubirea pe care asiguratul o suportă, ceea ce nu este acoperit de asigurător. Aceasta poate fi o sumă fixă sau un procent din despăgubire, aplicată pentru toate riscurile. De exemplu, dacă o poliță prevede o franșiză de 100 de euro și paguba este evaluată la 500 de euro, asigurătorul va despăgubi doar 400 de euro.
În prezent, o poliță RCA medie costă aproximativ 700 de lei. În cazul în care se introduce o franșiză, daunele mici de aproximativ 100-150 de lei vor fi suportate de asigurat. Astfel, la o poliță RCA de 700 de lei cu o franșiză de 100 de lei, reducerea maximă a primei aplicată de asigurător ar trebui să fie de 50 de lei.
Cu privire la penalități, proiectul propune o diminuare a acestora în cazul neplății daunelor de către asiguratori. Astfel, penalitățile pentru vătămări corporale și daune morale, în cazul în care se ajunge la instanță pentru stabilirea acestora, ar fi de 0,02% pe zi din valoarea stabilită de instanță. În plus, pentru a preveni acumularea unor penalități mari în timp, proiectul sugerează că dobânda penalizatoare ar fi rata dobânzii legale aplicată la cuantumul daunelor stabilite, în prezent fiind de 1,75% pe an conform BNR.