Stiri Media

Sistemul de returnare a garanției, modificările si lista de ambalaje

108
×

Sistemul de returnare a garanției, modificările si lista de ambalaje

Share this article

Au fost introduse modificări legislative semnificative la mai puțin de o lună înainte de introducerea sistemului de garanție-returnare. Conform standardelor europene și internaționale, sistemul de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile este conceput pentru an ajuta consumatorii și întreprinderile să recicleze și să gestioneze deșeurile de ambalaje într-un mod eficient.

Modificări de ultim moment la sistemul de returnare a garanției

Pe ultima sută de metri, sistemul de garanție-returnare (SGR) a suferit modificări. David și Baias, specialiștii D&B, spun că a fost adoptată o Hotărâre de Guvern care face o schimbare semnificativă în programul de implementare.

Advertisement
Derulați în jos pentru a vedea conținutul

Astfel, termenul final pentru introducerea și comercializarea pe piață a stocurilor de ambalaje neinscripționate SGR, care au existat până la 30 noiembrie 2023, este stabilit la 30 iunie 2024.

Astfel, Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021, care reglementează sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, a fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023. Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021, care a fost publicată și pusă în aplicare la 7 noiembrie, sunt modificate și completate prin această nouă hotărâre.

Ce este nou? 

În plus, Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023 detaliază modul în care funcționează sistemul de garanție-returnare, cum ar fi:

– excluderea expresă din sfera ambalajelor SGR a ambalajelor de băuturi precum: paharele de băuturi; ambalajele de tip pouches, care sunt ambalaje flexibile de tip pungă în straturi; și ambalajele de tip bag-in-box, care sunt băuturi în cutie închisă de carton (care comercializează frecvent sucurile de fructe, vinurile etc.);

– specificarea clară a responsabilităților producătorilor și comercianților, cum ar fi obligația producătorilor de a înregistra toate tipurile de ambalaje SGR care sunt disponibile pe piață în registrul ambalajelor SGR;

– situația în care produsele care sunt oferite gratuit consumatorilor, cum ar fi mostre sau premii, au posibilitatea de a decide dacă producătorul sau comerciantul să plătească cheltuielile de garanție asociate cu produsul oferit gratuit; acest lucru este reglementat în mod specific, iar oferirea gratuită se face de către comerciant în conformitate cu ordinele producătorului;

– Importul, achiziția intracomunitară și introducerea produselor ambalate SGR care nu sunt inscripționate SGR pe piața națională trebuie clarificate până la 31 decembrie 2023.

Ce obligații se mențin?  

Deși metodologia de calcul pentru tarifele de gestionare și administrare nu a fost stabilită în Hotărârea Guvernului nr. 1075/2023, aceasta specifică cuantumul fix aplicabil diferitelor tipuri de ambalaje, precizând că tariful de gestionare variază în funcție de metoda de colectare (preluare automată RVM, preluare manuală sau cazul specific HoReCa). 

Pe lângă cele menționate anterior, obligațiile principale ale producătorilor și comercianților în ceea ce privește sistemul de garanție-returnare (SGR) stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021 continuă să fie în vigoare. În acest sens, câteva exemple includ:

– obligația atât a producătorilor, cât și a comercianților de a încheia un contract cu RetuRO care să fie conform reglementărilor. În ceea ce privește această responsabilitate, HG nr. 1075/2023 specifică în mod clar că introducerea pe piața națională și comercializarea produselor ambalate în ambalaje SGR sunt interzise dacă producătorii sau comercianții nu au contract încheiat în mod valabil cu RetuRO.

– responsabilitatea producătorilor să păstreze o evidență detaliată a cantității totale de produse ambalate în ambalaje SGR, grupate în funcție de tipul materialului (plastic, metal, sticlă etc.), greutate și volum. De asemenea, ar trebui să raporteze toate ambalajele care au fost puse pe piață către RetuRO prin programul informatic pe care l-a creat și gestionat. De asemenea, ar trebui să păstreze o evidență a garanțiilor Într-adevăr, comercianții se confruntă cu numeroase obligații de raportare și menținere an evidenței produselor ambalate în ambalaje SGR, precum și cu garanții și alte obligații.

– HG nr. 1075/2023 impune producătorilor să plătească tariful de administrare RetuRO. 

Care este rolul sistemului de garanție-returnare? 

Sistemul de garanție-returnare (SGR) promovează un comportament responsabil față de mediu, având ca obiectiv diminuarea impactului negativ asupra acestuia.  

Sistemul de garantie-returnare
Rolul sistemului de garantie-returnare

Sistemul se concentrează pe ambalajele primare, care sunt folosite pentru a proteja bunurile individuale. Acest lucru se aplică ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal cu volume între 0,1 l și 3 l.

În această categorie intră toate tipurile de ambalaje de bere, mixuri de bere, băuturi alcoolice, cidru, alte tipuri de băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale, vinuri și spirtoase care au un marcaj specific.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu regulile site-ului